hospital milad

Patient education

 

سیاست آموزش به بیمار و همراه بیمار

 

 

 

بیمارستان تخصصی میلاد که در حال حاضر با بستری بیماران جنرال فعالیت خود را اجرایی می نماید. به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات و افزایش آگاهی بیماران با بیماری خود، نحوه درمان، عوامل تشدید کننده بیماری، تغذیه و اقدامات خود مراقبتی در راستای اجرای استانداردهای اعتباربخشی اقدام به ارائه آموزش های لازم در حیطه ی سلامت جسم، بهداشت روان و خود مراقبتی نموده است.

 

سیاست های کلی آموزش بیمار و همراه و ارتقاء سلامت جامعه

 

ü      مدیریت هدفمند آموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری

 

ü      تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقا کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی

 

ü      مشارکت در ارتقاء سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلاء به بیماری های شایع

 

اهداف

 

افزایش رضایتمندی، کاهش اضطراب، کاهش دوره بستری ، کاهش موارد مراجعات مکرر ، کاهش هزینه های درمان ، بهبود کیفیت زندگی بیمار ، کاهش بروز عوارض ، افزایش توانمندی در برنامه خودمراقبتی ،افزایش کیفیت خدمات بالینی

 

هدف نهایی: کمک به بیمار به منظور یادگیری برنامه مراقبت از خود و پذیرش مسئولیت در زمینه سلامت خود

 

روش اجرایی (دستورالعمل) :

 

·         مدير پرستاری یک نفر کارشناس آگاه به مسائل آموزشی را بعنوان مسئول آموزش به بیمار تعیین و با هماهنگی مدیریت بیمارستان حکم ایشان ابلاغ می گردد .

 

·         مسئول آموزش به بیمار در جلسه کمیته آموزش در هر بخش یک نفر را بعنوان رابط آموزش به بیمار مشخص نموده و ابلاغ مربوط با تایید ایشان صادر می گردد.

 

·         تیمی متشکل از مدیریت، معـاونت درمـان ، مـدیر خدمات پرسـتاري ، سوپروایزر آموزش سلامت، سوپروایزر آموزشـی ،سرپرسـتار بخش اورژانس، رئیس بخش اورژانس، سرپرسـتاران بخش داخلی و جراحی، دو نفر از رابطیـن آمـوزش به بیمـار، مسئول دفتر بهبود کیفیت، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار، مسئول درمانگاه سرپایی، رئیس بخش داخلی، زنان و زایمان به عنوان کارگروه آموزش به بیمار ابلاغ می گردد.

 

·         جلسات کارگروه آموزشی به صورت فصلی (در ماه های اردیبهشت، مرداد، آبان،بهمن) برگزار می گردد و موارد زیر در این کار گروه مورد بررسی قرار می گیرد:

 

نیاز سنجی آموزش ، اولویت بندی نیاز های آموزشی ، مشارکت در برنامه ریزی آموزشی ( ویرایش محتوای آموزش، روش های آموزشی، تمهیدات و امکانات مورد نیاز و...) بر اساس اولویت های مشخص شده ، بررسی اثر بخشی آموزش به بیمار و ارائه اقدامات اصلاحی در جهت بهبود

 

1. نیاز سنجی و برنامه ریزی آموزشی :

 

با حضور اعضای کارگروه آموزش به بیمار به صورت سالیانه نیاز سنجی آموزشی در اردیبهشت هر سال، از طریق فرم پرسشنامه انجام می شود و سپس  اولویت بندی می گردد و بر اساس اولویت های آموزشی برنامه ریزی آموزشی انجام می شود

 

2. اجرا :

 

·         حداقل های موارد آموزشی مورد نیاز بیماران توسط واحد معاونت درمان به پزشکان ابلاغ می شود.

 

·         پزشک موظف است حداقل های موارد آموزشی مورد نیاز بیماران ( اطلاعات قابل فهم درباره بیماری، نحوه درمان، مراحل درمان و طول دوره درمان ، عوارض درمان يا عدم درمان ، داروهای مصرفی و عوارض احتمالی آن ، تغذیه و رژیم درمانی، خود مراقبتی و بازتوانی را در زمان بستری به بیماران آموزش داده و در پرونده ثبت نماید. پزشک موظف است در زمان ترخیص آموزشهای لازم را در خصوی میزان، مدت زمان و نحوه ی صحیح مصرف دارو و تغذیه مراقبتهای لازم در منزل زمان مراجعه بعدی به پزشک را به صورت شفاهی و قابل درک به بیمار ارائه داده و به صورت کتبی نیز در فرم آموزش به بیمار ثبت نموده و به بیمار یا همراه تحویل نمایند .

 

·          برنامه آموزش چهره به چهره بیماران توسط پرستار براساس زمان ارائه آموزش ( بدو ورود حین بستری و زمان ترخیص) به بخش ها ابلاغ می شود .

 

·         برنامه آموزش گروهی بیماران (حین بستری) به تفکیک موضوع و فرد آموزش دهنده به بخش ها ابلاغ می گردد.

 

·         پرستار موظف است اموزش های بدو ورود را بر اساس موارد ابلاغی به بخش ها انجام دهد و در گزارش بدو ورود بیمار ثبت نماید .

 

·         پرستار موظف است در ارزیابی اولیه، نیازهای آموزش خود مراقبتی بیمار را شناسایی کرده و در پرونده ثبت نماید.

 

·          پرستار موظف است اموزش های حین بستری را بر اساس نیاز سنجی انجام شده در ارزیابی اولیه به روش چهره به چهره به بیمار ارائه دهد و پمفلت خود مراقبتی مربوطه در مورد بیماری جسمی با زمینه ای را به بیمار ارائه دهد و در گزارش پرستاری با ذکر کد پمفلت ثبت نماید.

 

·          پرستار موظف است آموزش خود مراقبتی در زمینه بیماری اصلی شامل علائم بیماری - سیر درمان داروها (نام، دوز، زمان مصرف) - عوارض دارویی "روش برخورد با عوارض را به شکل ساده و قابل درک به بیمار آموزش دهد و در گزارش پرستاری ثبت نماید.

 

·         پرستار رابط آموزش به بیمار، کارشناس تغذيه موظف هستند آموزش های گروهی را بر اساس برنامه آموزشی ابلاغی به بخش انجام داده و در فرم های مربوط به آموزش گروهی موجود در بخش ثبت نمایند.

 

·          پرستار مسئول بیمار آموزش های زمان ترخیص به همراه ارائه پمفلت، طبق موارد ابلاغی زمان ترخیص انجام داده و فرم آموزش به بیمار را تکمیل کرده در اختيار همراه یا خود بیمار قرار دهد و آموزش انجام شده را ضمن درج کد پمفلت مربوط در گزارش پرستاری ثبت نماید.

 

۳. اثربخشی به بیمار:

 

·         اثربخشی آموزش به بیمار توسط همراه بیمار و ازطریق فرم استاندارد اثربخشی آموزش به بیمار به تفکیک هر بخش به صورت ماهانه (حداقل ده چک لیست) در هر بخش محاسبه می گردد .

 

·         بر اساس ارزیابی ماهانه شاخص اثر بخشی آموزش به بیمار توسط مسئول آمار به صورت فصلی محاسبه می گردد .

 

·         نتایج حاصل از اثربخشی آموزشی توسط مسئول آموزش به بیمار به مدیر خدمات پرستاری ارائه می گردد : مدیر خدمات پرستاری با هماهنگی سوپروایزر آموزشی، مسئول آموزش به بیمار پس از تجزیه و تحلیل شاخص ها ، برنامه اقدام اصلاحی را تدوین و نتایج را در کارگروه آموزش به بیمار و کمیته های مدیریت اجرایی مطرح می نماید تا تصمیم گیری های لازم در خصوص ارتقاء شاخص انجام گیرد.

 

حوزه های آموزش به بیمار عبارت اند از :

 

ü     آموزشهای بدو ورود

 

ü     آموزش های حین بستری

 

ü     آموزشهای پس از ترخیص

 

الف) آموزشهای بدو ورود : در این بخش اطلاعاتی که بیمار در شروع بستری در مورد بخش، تیم درمان ، ملاقات و ... باید بداند ارائه می گردد. این آموزش ها  شامل موارد ذیل می باشند :

 

 

 

گروه های مختلف آموزش دهنده:

 

 کادر درمان اعم از پزشک، پرستار، ماما، بهیار

 

 

 

 چالش ها: درخصوص بیماران با تشخیص های پزشکی حاد، بیمار و همراه، روحیه و آمادگی لازم جهت آموزش موارد مرتبط با بیماری را نداشته و آموزش پذیری به پایین ترین حد تنزل می نماید. ارائه آموزش به این گونه افراد، یکی از معزلات واحد آموزش به بیمار بوده که با تلاش مستمر این واحد، آموزش مطابق موارد فوق الذکر جهت رفع مشکل انجام می گردد.